Terminsstart och massor med läger!

11 januari, 2022 av Håkan Kvist

God fortsättning 2022!

Hoppas att ni alla har haft en trevlig julledighet. I detta nyhetsbrevet sammanfattar vi vad som händer den närmaste tiden och sammanfattar året 2021.

Covid19

Vi kommer fortsätta att ha möten utomhus så mycket som möjligt, så tänk på att ta på dig kläder så att du kan vara utomhus hela mötet. Om du har sjukdomssymptom så är det bättre att du stannar hemma och kommer nästa vecka när du är frisk.

Vi följer givetvis folkhälsomyndigheten och Scouternas rekommendationer och kommer anpassa vår verksamhet enligt gällande riktlinjer.

Terminsplanering för alla ledare 16 januari.

Välkommen på planering på Borgarparken söndag 16 januari, 14-17, ta chansen att planera terminen på avdelningen och träffa de andra avdelningsledarna.
Glöm inte termobyxor/kläder efter väder eftersom vi kommer vara ute.
Vi bjuder på lättare fika.

Terminsstart 19 januari

Onsdagen den 19 januari är det terminsstart 18:30-20:00 för alla spårare, upptäckare, äventyrare och äldre.
Veckan därefter så börjar mötena på vanlig tid.

Välkomna!

Inventering på Eko i Malmö inställd

På grund av coronaläget så är inventeringen på eko inställd (skulle ägt rum söndagen den 30/1).

Kårstämma 12-13 Februari

Helgen den 12-13 februari har vi planerat för övernattning för hela kåren och kårstämma (årsmöte). På övernattningen kommer vi hitta på bus och roligheter, samtidigt som vi lär oss mer om demokrati i en förening. Vi kommer också välja ny styrelse för 2022.

Formerna kan komma att ändras, mer information kommer snart.

Vårläger 26-28/5

I år hålls vårlägret 26-28 maj (spårare avslutar ev en dag tidigare).

Mer information kommer senare men skriv in datumen i kalendern nu.

Sommarläger 30/7-6/8

I år åker vi på sommarlägret Jamboree22 som är ett läger med scouter från hela Sverige.

Från Drottningstaden åker 2:a års upptäckare och äventyrare, dvs du som går i klass 5,6,7 eller 8.

Läs mer på hemsidan: www.drottningstaden.se klicka på arrangemang och sommarläger.

Tillbakablick 2021

Som många andra verksamheter påverkade Corona även vår i början av terminen. Vi inledde med distansmöten och vi träffades på scoutlokalen efter sportlovet. I slutet av våren var 60 glada scouter var med på utflykt till skånes djurpark, detta var i stället för vårläger. En mycket lyckad dag!

Under sommaren åkte spårare, upptäckare och äventyrare på läger på Österlen. Vi hade trevligt väder, tryckte egna tröjor, lagade mat över öppen eld och hade nära till bad när det behövdes.

Utmanarna åkte på lägret Boomerang på scouternas egna ö i stockholms skärgård tillsammans med utmanare från andra delar av Sverige. Under höstlägret hann utmanarna också med en danmarksresa.

Under hösten startade vi familjescouting med yngre barn och föräldrar. Familjescouterna har haft möten en gång i månaden under hösten. Familjescouterna har bland annat byggt kojor, gjort en egen flagga och lagat mat.

På fixardagarna under året har vi fixat i trädgården och ordnat med material. Stort tack till alla som varit med och hjälpt till. De här insatserna betyder mycket för att scoutverksamheten ska fungera smidigt.

Året avslutades för utmanare och ledare med badmintonspel på victoriastadion och avslutande middag.

Facebook/instagram

Följ gärna drottningstaden på facebook och instagram, här kommer skickar vi uppdateringar när vi skickar ut information via mail, vi visar också bilder på vad vi gör på mötena här.

hälsningar
Drottningstadens scoutkår