Terminsstart hösten 2022!

21 augusti, 2022 av Håkan Kvist

Hej!

Hoppas du har haft en härlig sommar och är redo för en ny scouttermin fylld av äventyr och kompisar! Här kommer lite information inför hösten

Terminsstart

Vi kommer ha en gemensam terminsstart med alla medlemmar onsdagen den 31 augusti 18:30-20:00 i Borgarparken. Familjescouter är välkommna på det första ordinarie mötet som är 4 september, mer information kommer familjescoutledarna.

Nya medlemmar får gärna komma veckan efter, då kan vi ta mot nya medlemmar på ett bättre sätt. (Se avsnittet Nya medlemmar nedan)

Mötestider för hösten

Vi kommer att ha samma tider för hösten som tidigare dvs
Familjescouterna (0-7år)            Första söndagen i månaden
Spårare (årskurs 2-3)                Onsdagar 18:30-20:00
Upptäckare (årskurs 4-5)            Torsdagar 18:30-20:00
Äventyrare (årskurs 6-8)            Tisdagar 19:00-21:00
Utmanare (årskurs 9 och gymnasiet)        Söndagar 18:30-20:30
Rover (äldre)                    enligt överenskommelse

Nya medlemmar

Nya scouter (årskurs 2-3) är välkomna till spårarna veckorna efter terminsstarten, då har vi möjlighet att berätta mer om scouting och träffas under lite lugnare former.
Prova-på-möte onsdag 7 september kl 18.30-20.00.

Vill du prova på scouting?
Maila till ledarna på respektive avdelning:
Familjescouting (0-7 år), familjescouting@drottningstaden.se
Spårarna (årskurs 2-3), sparare@drottningstaden.se (välkomna på prova-på-möte 7 september, se ovan)
Upptäckare (årskurs 4-5), upptackare@drottningstaden.se
Äventyrare (årskurs 5-8), aventyrare@drottningstaden.se
Utmanare (årskurs 9 och gymnasiet), utmanare@drottningstaden.se

Vill du engagera dig som vuxen eller har övriga frågor: info@drottningstaden.se

Du kan också ringa Håkan på 0703-052175.

Mer information om medlemskap hittar du på hemsidan: https://drottningstaden.scout.se/for-scouter/bli-scout/

Vill du hjälpa till som hjälpledare eller ledare?

Vi vill gärna bli bli fler vuxna som kan vara med för vi ska kunna göra en bra verksamhet för så många barn som möjligt. Det är möjligt att hjälpa till som hjälpledare eller ledare. Hjälpledare innebär att du kommer samtidigt som ditt barn och hjälper till på mötet.

Ledare innebr att du är med och planerar, är med en halvtimme före och efter mötet.

Som scoutledare ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret (läs mer om hur det fungerar här), samt genomgå Scouternas utbildning Trygga möten.

Är du expert på något i ditt yrke eller som hobby och vill dela med dig av dina kunskaper? Du kanske jobbar med sjukvård, är expert på växter eller på hemliga meddelanden?

Maila gärna till info@drottningstaden.se eller prata med en scoutledare i din närhet.

hälsningar
Drottningstadens scoutkår