Sommarnyhetsbrev

5 juli, 2021 av Håkan Kvist

Hej!

Hoppas att ni alla har haft en trevlig midsommar här kommer lite information inför hösten.

Information om sommarläger

Information om sommarlägret har skickats ut i ett separat mail och har lagts upp på hemsidan: https://drottningstaden.scout.se/arrangemang/sommarlager/wressel/.

Mötestider för hösten

Vi kommer att ha samma tider för hösten som tidigare dvs
Spårare (årskurs 2-3), onsdagar 18:30-20:00
Upptäckare (årskurs 4-5), torsdagar 18:30-20:00
Äventyrare (årskurs 6-8), tisdagar 19:00-21:00
Utmanare (årskurs 9 och gymnasiet), söndagar 18:30-20:30
Rover (äldre), enligt överenskommelse

Terminsstart

Vi hoppas att corona tillåter att vi har en gemensam terminsstart med hela kåren onsdagen den 25 augusti. Mer information kommer när det närmar sig.

Nya medlemmar

Nya scouter är välkomna till spårarna veckorna efter terminsstarten, från 1/9. Då har vi möjlighet att berätta mer om scouting och träffa under lite lugnare former.

Närmare detaljer om pröva på möten och information för nya scouter och föräldrar kommer senare.

Familjescouting?

Vi planerar att starta upp familjescouting i Drottningstaden. Detta riktar sig till barn som ännu inte fyllt åtta år. Vad är då familjescouting? På scouternas hemsida beskrivs det såhär:

Barn och vuxen deltar tillsammans i verksamheten och aktiviteterna som de får vara med på passar både stor och liten.
Den vuxna deltagaren är alltid den som har ansvaret för det medföljande barnet. De vuxna i gruppen ger möjlighet att göra lite mer avancerade aktiviteter då vuxen och barn kan hjälpas åt. De vuxna är lika mycket deltagare som barnen och det är viktigt att planera verksamheten så att både barn och vuxen kan ta en aktiv del i den.
Den som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder, en mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen eller en annan person som barnet känner sig tryggt med. I Familjescouting är det relationen mellan barnet och den vuxne som ska få utvecklas. I varje kår får man själv sätta riktlinjer för om det kan vara flera barn per vuxen och om man även vill inkludera äldre syskon.

Är du intresserad av att delta så kontakta Danial Viltefjäll på viltefjall@drottningstaden.se

Vill du hjälpa till som hjälpledare eller ledare?

Vi vill gärna bli bli fler vuxna som kan vara med för vi ska kunna göra en bra verksamhet för så många barn som möjligt.
Hjälpledare, kommer samtidigt med sitt barn och hjälper till på mötet.
Ledare, är med och planerar, är med en halvtimme före och efter mötet.
Är du expert på något i ditt yrke eller som hobby och vill dela med dig av dina kunskaper? Du kanske jobbar med sjukvård, är expert på växter eller på hemliga meddelanden?
Maila gärna till info@drottningstaden.se eller prata med en scoutledare i din närhet.

Sociala medier

För att se vad som händer i kåren och få uppdateringar under tiden vi är på läger, följ gärna oss på facebook eller på instagram: @drottningstaden.

hälsningar
Drottningstadens scoutkår