Nyhetsbrev mars 2020

12 mars, 2020 av Håkan Kvist

Hej!

Nu har det gått några månader på den nya scoutterminen och det har hänt och kommer hända en hel del! I detta nyhetsbrev hittar du information om gårdsfixardagar, stämman, kommande läger och scoutvaror.

Covid-19 virus

Som ni säkert är medvetna om är covid-19 nu klassat som en pandemi, detta lyfter såklart ett antal frågor kring hur vi som fritidsaktivitet bör agera.

Baserat på information från myndigheter och scouterna nationellt väljer vi i dagsläget att fortsätta vår verksamhet som vanligt. Vi vill däremot uppmana alla som visar på symptom eller nyligen kommit hem från något av de värst drabbade områdena att stanna hemma och därigenom minska risken för smittspridning.

Vidare så har vi både vårläger och sommarläger i antågande. Om dessa påverkas är inget vi kan säga i dagsläget. Vi kommer såklart att informera så snart vi vet om det blir några förändringar.

Tvätta händerna!

Kårstämma

I mitten av februari åkte hela kåren iväg på Kårstämma i skogarna kring Ringsjön. Temat för stämman var troll, letade guld och några badade till och med i Sjön. Stämman valde en ny styrelse som nu består av:

Från vänster:

Håkan Kvist kassör, Lina Tingström ordförande, Anna Wieslander, sekreterare, Patrik Nilsson ledamot, Fredrik Johnson vice ordförande, Herman Andersson ledamot, Linnea Hagnell ledamot

Du når hela styrelsen på styrelsen@drottningstaden.se

Förutom att välja ny styrelsen tog vi också beslut om en ny tjusig kårhalsduk efter förslag från upptäckarna. Den kommer finnas att köpa och mer information kommer.

Vi bestämde också att höja medlemsavgiften till 500kr per termin från hösten eftersom vi har fått ökade lokalkostnader och inte har höjt avgiten på länge. Det finns möjlighet att söka stöd för de som har svårt att betala medlemsavgiften.

Skånska dagbladet skrev den 12 februari en kort notis om kårstämman:

Förutom att ta beslut om en ny kårhalsduk, så beslöt vi även att kåren ska sälja majblommor i år.

Gårdsfixardag 28 mars

Lördagen den 28/3 är alla utmanare, föräldrar och vuxna välkomna att fixa på Borgarparken. Främst kommer vi inrikta oss på utemiljön.

Ta gärna med trädgårdshandskar, sekatör och grensax om du har.

Vi startar klockan 09 och håller på till klockan 15. Du kan välja att vara med hela eller en del av tiden.

Scoutkåren bjuder på lunch.

Vid frågor ta kontakt med info@drottningstaden.se

Anmäl er på länken nedan, så att vi vet hur många som kommer: http://fix.drottningstaden.se

Nästa gårdsfixardag är lördagen den 16 maj.

Vårläger 21-24 maj

Du kommer väl med tillbaka till romartiden och vårlägret den 21-24 maj?

Information om lägret och hur du gör för att anmäla dig hittar du på hemsidan:

Diamantjakten – Sommarläger 15 juli – 22 juli

Sommaren 2020 fylls Sjöröds lägerområde av diamantjagande scouter! Är ni några av dem?

En gigantisk diamant hittades i samband med det senaste byggprojektet och en del av dess flisor finns nu utspridda på området och sprider farlig strålning. Våra LÄPO-vakter behöver hjälp att hitta så flisorna och vakta den stora diamanten så den inte blir stulen….

Spårare 16-19 Juli (torsdag-söndag), 550 kr

Upptäckare och äventyrare 16-22 Juli (torsdag-onsdag), 1030 kr

Ledare 15-19 Juli eller 15-22 Juli (onsdag-söndag/onsdag-onsdag), 200 kr

Mer information om lägret och hur du anmäler dig hittar du på hemsidan:

Frågor hänvisa till sommarlager@drottningstaden.se

Kårtröjor, scoutskjortor och märken

Scoutkåren har ett lager med scoutskjortor, märken och kårtröjor på Borgarparken. I hallen sitter det en prislista. Prata gärna med din ledare, så kan du prova och handla efter mötet.

Den nya kårhalsduken är beställd och kommer förhoppningsvis finnas att köpa innan vårlägret.

På bilderna förevisar Håkan kårens egna t-shirt och hoodtröja.

Datum den närmsta tiden

28 mars, gårdsfixardag