Inför terminsstart våren 2020!

7 januari, 2020 av Håkan Kvist

Hej!

Nu har det blivit år 2020 och det är dags att sätta igång med en ny scouttermin! Hoppas att alla har haft en behaglig ledighet.

I detta brevet finns information om terminsstart, vårläger, fixardagar, kårövernattning och kårstämma med mera!

Terminsstart 15/1 18:30-20:00

Onsdagen den 15 januari har vi terminsstart på borgarparken 18:30-20:00 för hela scoutkåren. Tänk på att vi kommer vara ute hela mötet, så ta på kläder efter väder.

Veckan därefter börja mötena på vanlig tid:

Avdelning

söndagar 18.30-20.30

12 januari

Välkomna!

För dig som är funderar på att gå med i scouterna och vill ha mer information kan det vara bättre att  vänta till prova-på-mötet i veckan efter, då har vi bättre möjlighet att ta hand om nya medlemmar och möjlighet att svara på frågor.

Information och prova på möte för nya scouter i årskurs 2-3

Känner du någon som går i årskurs 2-3 som vill prova på scouting?

Både barn och föräldrar är välkomna till informations och prova-på-möte på onsdagen den 22 Januari 18:30-20:00 samtidigt som spårarna har möte.

Under kvällen har vi information för vårdnadshavare/föräldrar med information om vår verksamhet. Detta är ett bra tillfälle att ställa frågor.

Vid frågor kontakta info@drottningstaden.se eller ring Peter 0705 95 79 16 för mer information om spårarna.

Vi vill gärna bli fler vuxna i scoutkåren

Vi vill gärna bli fler vuxna i scoutkåren som hjälper till som ledare, fixar med material, lagar mat på övernattningar etc. Allt för att göra den bästa scoutverksamheten för våra barn och ungdomar. Är du sugen på att vara med? Maila till info@drottningstaden.se.

Trollövernattning med Kårstämma 8-9/2

Välkommen till hela scoutkårens övernattning med kårstämma den 8-9/2. Förutom årets kårstämma, som är scoutkårens årsmöte, kommer vi hälsa på hos trollen. Mer information kommer inom kort men boka in helgen redan nu.

Vårläger 21-24 maj

Under kristi himmelfärdshelgen 21-24 maj så hela kåren på läger tillsammans. Mer information om tema, pris och tider kommer när lägerkommitén har haft samlat sig efter vinterlovet.

Har du redan nu några frågor så kan vårlägerkommitén (Anna, Danial & Mattias) nås på: varlagar@drottningstaden.se.

Gårdsfixardagar i vår

Vi har två stycken gårdsfixardagar i vår, 28 mars och 16 maj.

Då kommer vi under några timmar fixa både inomhus och utomhus i trädgården. Scoutkåren kommer att bjuda på lunch till de som är med.

Mer information kommer när det närmar sig.

Sommarläger

I år kommer scoutkåren att åka på lägret Diamantjakten.

En gigantisk diamant hittades i samband med det senaste byggprojektet och en del av dess flisor finns nu utspridda på området och sprider farlig strålning. Våra LÄPO-vakter behöver hjälp att hitta så flisorna så de kan återföras till den stora diamanten, och vakta den stora diamanten så den inte blir stulen. Ni har fram till sommaren på er att öva på hemliga skrift, koder, smygteknik och annat viktigt, så ni är riktigt redo för sommaren viktiga uppdrag…

Det är inte bestämt exakt vilka dagar som scoutkåren kommer vara med på lägret.

Lägret pågår 15-22 juli men vi har möjlighet att välja vilka dagar som scoutkåren kommer att vara med.

Information om exakta tider och kostnader kommer efter terminsstarten.

Har du flyttat?

Glöm inte att uppdatera din adress om du har flyttat.

Du kan själv uppdatera din adress på www.scoutnet.se.

Du kan också maila medlem@drottningstaden.se så hjälper vi till att uppdatera.

Medlemsavgiften som E-faktura

Du vet väl att du kan få medlemsavgiften från Scouterna som e-faktura direkt till ditt bankkonto? Anmälan gör var och en på sin Internetbank (sök efter Scouterna).

Föräldrar kan anmäla sig för e-faktura för sina barn också.

För att kunna anmäla dig behöver du eller ditt barns medlemsnummer, du hittar det på en tidigare faktura. Annars kontaktar du kåren så vi hjälper vi dig.

Vi uppmanar alla som har möjlighet att anmäla sig för e-faktura eftersom vi på så vis kan minska antalet pappersutskick vilket vi sparar pengar på samt gör en insats för miljön!

Dessutom riskerar inte pappersfakturan att försvinna bland alla andra papper där hemma :-).

Gör det nu, så är det klart innan avgiften för terminen kommer!

Datum för våren:

9/1 Kårstyrelsemöte (Har du något styrelsen ska ta upp, är det bra att säga till innan 🙂
15/1 Terminsstart
22/1 Kårstyrelsemöte