Drottninstadens scoutkårs verksamhet började 1964 i stadsdelen Drottningstaden (kring Sofiaparken). Kerstin Löfström, en mamma – själv scout som barn, startade en blåvingeavdelning i Allhelgonaförsamlingens lokaler i Sofiaparken. Uppmuntran och stöd fick hon av Inger Sköld, då aktiv i distriktet.

Året efter grundandet startade man även en flickscoutavdelning under ledning av Barbro Gunnarsson.

1968 gjorde Drottningstaden något som inte var så vanligt, vid den tiden inom scouting. Man startade en juniorscoutavdelning med både pojkar och flickor. Nu hade Drottningstaden bytt lokaler och höll nu till på Skarpskyttevägen på Norra Fäladen.

Kåren fortsatte att växa och 1971 flyttade Drottningstaden igen. Denna gången till Sankt Hans kyrklänga, där alla avdelningar kunde få plats med sina möten.

1975 hade kåren 140 medlemmar och hade nu skaffat sig fullständig lägerutrustning med bland annat ett hemgjort kökstält.

1993 flyttade kåren till Reimersgården, där det fanns gott om plats för utomhusaktiviteter. Något det inte hade funnits innan.

2019 Flyttade kåren från Reimersgården till Borgarparkens bygglek under februarilovet. Vid vårterminens slut firades en inflyttningsfest och 55 års kalas för kåren där både gamla och nya medlemmar med släktingar var inbjudna.