Drottningstadens nyhetsbrev september/oktober

Nu har scoutterminen börjat och alla avdelningarna har haft sina första möten. I detta brevet finns information om hösten och om nästa sommars stora aktivitet, resan till fjällen med hela kåren.

Inte medlem än eller inte fått nyhetsbrev på mail

Detta nyhetsbrev skickas ut per mail och delas också ut i pappersform till alla nya medlemmar. Har du inte fått mailet? Om du eller dina barn ännu inte är registrerade som medlem, fyll i formuläret på hemsidan, www.drottningstaden.se kolla under För scouter / Bli scout.
Har du fyllt i medlemskapsansökan men ändå inte fått mail? Ta kontakt med infoutskottet, info@drottningstaden.se.

Hälsokort

Tack alla som redan lämnat in era uppdaterade hälsokort! Som vi tidigare meddelat samlar vi in nya hälsokort från samtliga medlemmar vid höstterminens början. Detta för att ha uppdaterade uppgifter och ha bra koll på vilken information vi sparar. Det finns utskrivna hälsokort att hämta på scoutgården, det går också bra att ladda ner från hemsidan (http://drottningstaden.scout.se/files/2017/05/Ha–lsokort.pdf).

Följ kåren på Facebook och Instagram

För senaste nytt, och emellanåt en eller annan trevlig bilduppdatering från verksamheten –  följ oss på Facebook (Drottningstadens scoutkår) och Instagram (@drottningstaden)!

Höstutflykt 20/10

Lördagen den 20 oktober planeras det för en gemensam kåraktivitet där alla medlemmar är välkomna! Tid och plats kommer inom kort, men boka in dagen redan nu! Vi kan avslöja att det blir djuriskt bra!!

Föräldrar/vuxna som ledare

Vi har ett angenämt bekymmer i kåren – många barn vill bli scouter! Så många att vi nu har ont om ledare. Det är därför fantastiskt värdefullt för vår verksamhet med en extra vuxen när vi träffas. Du behöver inte ha varit med i Scouterna tidigare, och du kommer inför mötet att få en planering med vad som ska hända. Det är framförallt hos spårarna och upptäckarna vi behöver extra ögon och händer!


Fyll i dokumentet på länken nedan när du kan vara med, minst en gång per termin:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1h74eBfYOc2GdBh1gZkaL6acpkXkHUyQLoJiEF7UEzG4/edit#gid=1981348489

 

Tack för din hjälp!

Lokalflytt

Vi arbetar på att få ett kontrakt med kommunen på Borgarparkens bygglek med en kontraktstid som löper fem år i taget, vilket är vad vi har i dag.
När kontraktet är påskrivet kommer kommunen att fixa i ordning lite innan vi kan flytta in.

Vårt mål är att vi ska kunna flytta in i de nya lokalerna senast till årsskiftet. Vi kommer kunna få med oss vårt fina vindskydd, lokalerna är i mycket bättre skick och utemiljö skyddad så det blir toppen när vi är på plats!

Flyttgrupp

För att organisera och förbereda inför flytten så kommer vi att behöva hjälp av fler personer. Det kommer att handla dels om organisation, dels att förbereda i de nya lokalerna, packa och sortera befintligt material samt genomföra själva flytten.

Är du intresserad av att vara med på ett hörn, skicka i så fall gärna ett mail med dina kontaktuppgifter och vad du är intresserad av att hjälpa till med till info@drottningstaden.se.
När kontraktet är påskrivet och vi har bättre koll på tidsplanen kommer vi kalla till möte/skicka ut information per mail.

HLR

Vi har fått bidrag för att hålla en HLR-kurs (hjärt-lungräddning kurs) för ledare och äldre scouter. Om det finns platser över så kommer även intresserade föräldrar att erbjudas plats. Kursen kommer hållas den 12 november på scoutgården under kvällstid, starttiden är inte helt satt ännu.

Ny kårhalsduk

På kårstämman i början av året bestämde hela kåren tillsammans att vi skulle ta fram en egen kårhalsduk. På anslagstavlan i hallen kan du sätta upp ditt förslag på hur en ny kårhalsduk ska se ut. Efter novemberlovet så kommer vi rösta om vilken kårhalsduk vi vill ha.

Fjällen vecka 31 2019

Sommaren 2016 åkte vi till fjällen, Storvallen i Jämtland med hela kåren, föräldrar och syskon. På vår kårstämma hade upptäckarna lagt en motion om att åka igen och nu är Storvallens stugor bokade vecka 31. Demokrati när den är som bäst!
Planeringsgruppen har startat upp arbetet, det är inte beslutat hur vi ska åka dit än men det lär bli buss eller tåg. Det kommer finnas möjlighet att sova inomhus.

Planeringsgruppen består av Johan Wadén, Anna Wieslander, Kapser Rose och Alexander Ebbinghaus.

Vill du vara med i planeringsgruppen, säg till Anna, anna.wieslander@gmail.com.

 

hälsningar

Håkan och Lisa

Drottningstadens PR/INFO-utskott